Allmänt Byggnadsvård Ritningar, arbetsbeskrivningar

Einar Forseths skisser till Gyllene salen – Lost and found!

Det var i januari 1921 som arkitekten Ragnar Östberg la fram förslaget att Gyllene Salen i Stockholms stadshus skulle kläs med glasmosaik. Han bad konstnären Einar Forseth att göra skisser på hur Gyllene salen skulle kunna se ut i guldmosaik. En mosaik-verkstad i Berlin anlitades sedan för uppdraget att tillverka mosaikerna. Prislappen för hela mosaikarbetet landade på 345.000kr. En hisnande summa på den tiden. 

Hur gick själva arbetet med mosaikerna till?

När en konstnär skulle framställa en bild som skulle utföras i mosaik gjorde han först en skiss vilken sedan överfördes på kartong. För Gyllene salens del berättar Forseth att mosaik skisserna först förstorades till halv skala. Därefter utfördes de i full storlek. Naturligtvis tillverkades de väldiga bilderna i utsnitt i stora pappersrullar. 

Den vanliga tekniken att montera mosaiker på väggen där varje sten placerades direkt i väggytans puts ansågs vara för dyrt och långsamt. I stället användes en annan metod. Skisserna/ritningarna kalkerades på kartong och på denna kopia klistrades mosaikbitarna med framsidan mot papp, alltså i en spegelvänd bild. Utsnittet trycktes in i väggen med pappen utåt. Därefter tvättades den täckande pappen bort och mosaikbilden framträdde rättvänd. Det gick åt ungefär 15 miljoner mosaikbitar till Gyllene salen. En hel del alltså! 

De bortglömda skisserna.

I nästan hundra år låg skisserna till Gyllene salens mosaik bortglömda. Men de hittades hösten 2016 i ett litet utrymme under stadshuset. I stora pappersrullar återfanns Einar Forseths originalritningar till mosaiken i Gyllene salen! Dessa ritningar trodde man var förlorade för alltid, så det var en riktig guldskatt som låg där och väntade i så många år.

Mälardrottningen

Den 10 januari 2017 var det 15 dammiga stora papprullar som inte sett dagens ljus på nästan ett sekel, som lades  på golvet i Blå Hallen – och jag var där och fick se dem live när de rullades ut. Vilken upplevelse! 

 Originalritningen av Mälardrottningen i skala 1:1

Det var så spännande att få se de första rullarna som rullades ut på golvet av en konservatorerna. 

Mosaiken av Mälardrottningen i Gyllene Salen. 

 

 

Mysteriet med Sankt Eriks huvud är löst! 

I Gyllene salen högt under taket finns Sankt Erik i mosaik- utan huvud. Det har förbryllat en del. Varför är han utan huvud? Har man missbedömt takhöjden när man gjort mosaiken? Förmodligen är det så.  Det är många som undrat under årets lopp hur Sankt Erik skulle se ut – med huvud. 

Men nu undrar ni kanske om originalritningen på själva Sankt Erik fanns kvar  bland de 15 återfunna skisserna?
Javisst! Här är han!

Så här skulle han se ut på väggen i Gyllene salen – med sitt huvud intakt!

Läs gärna mer på stadsarkivets hemsida

På stadsarkivets hemsida kan du läsa mer och även se filmer om hur det gick till när de hittade originalskisserna samt hur de bevarade dessa för kommande generationer. Du kommer dit genom att klicka på länken nedan.

https://stadsarkivet.stockholm/sok-och-bestall/sok-i-stadsarkivets-databaser/stadshusets-handlingar-fran-byggnadstiden/einar-forseths-skisser-till-gyllene-salen

 

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply